Dansklærere anmelder I KAMP FOR KALIFATET

DANSKLÆRERNE HAR ORDET. I sidste udgave af DANSKLITT søgte vi anmeldere til Kåre Bluitgens nye ungdomsroman I KAMP FOR KALIFATET. Interessen var stor – og vi valgte fire dansklærere ud.

I KAMP FOR KALIFATET er en ungdomsroman, der bestemt ikke lægger fingrene imellem. Sproget er hårdt og handlingen ligeså. Romanen har fået en blandet modtagelse blandt de danske anmeldere. Men hvad synes dansklærere rundt om i landet om Bluitgens roman? Det satte vi os for at finde ud af, og vi bringer her uddrag fra fire dansklæreres vurdering af bogen og dens undervisningspotentiale.

Kan måske være en øjenåbner

Solveig Hovgaard er dansklærer i udskolingen og skolebibliotekar på Vissenbjerg Skole på Fyn. Hun har sin tvivl om romanens plads i danskundervisningen:
»Som dansklærer i udskolingen må jeg spørge mig selv, om bogen har sin berettigelse og er relevant at arbejde med i de ældste klasser i danskfaget i folkeskolen – på 9. og 10. klassetrin. Hvis man i første omgang ser på romanens første del, så kan man nemt blive bekræftet i en række fordomme, og man vil kunne fastholdes i en opfattelse af ”os” og ”dem”. Hvis man vender ”bøtten”, så kan romanen måske omvendt være en øjenåbner, hvor der er en række nutidige tematikker, der behandles både danskfagligt, religiøst og sam-fundsmæssigt, hvor eleverne for alvor kan diskutere og forholde sig til den udvikling, hovedpersonen gennemgår. Romanen har med sin todeling også den styrke, at den skifter fortæller, hvor det i første del er en 3. personfortæller og anden del er en jeg-fortæller. I første del er det i høj grad det beskrivende og den direkte tale, der er det bærende, mens man i anden del i højere grad får et indblik i hovedpersonens tanker.«

– Download hele den uredigerede anmeldelse som pdf her

Skrevet med de bedste hensigter

Suzanne Berendt underviser i udskolingen på Bagsværd Kostskole. Hun er ikke udelt begejstret for romanen, og kalder den en bog »skrevet med de bedste hensigter, men som, desværre, ikke helt forløser det indhold, der kunne lægge op til en bred debat om, hvad der får et ungt menneske til at blive radikaliseret.« Men hun ser dog samtidig et tværfagligt undervisningspotentiale i romanen: »Undervisningsmæssigt lægger bogen op til et samarbejde med historie og evt. samfundsfag, f.eks. et tema om manipulation i krigsøjemed. At sandheden er det første offer i en krig er meget tydeligt i bogen. Bogen kunne også indgå i et danskfagligt tema om identitet: Hvad påvirker os til at blive til den, vi er, og hvad sker der, hvis vi ikke kan finde et ståsted i livet.

– Download hele den uredigerede anmeldelse som pdf her

Når tvivlen er til stede

Carsten Hansen er ligeledes dansklærer på Bagsværd Kostskole. Han underviser to 9. klasser i dansk, og så har han en PD i børnelitteratur. Han finder dele af romanen utroværdig, men …:

» … til sidst i bogen bliver jeg pludselig ramt alligevel, og måske er det her, jeg alligevel kan se bogens mulighed som hovedværk i udskolingen. Knebet med at gå fra 3. person til jegfortæller virker påtaget i første omgang, men ret sent i fortællingen kommer en tvivl ind, der ikke har været til stede før. Den tvivl kan være udgangspunktet for drøftelser i klasserummet. Først på dette tidspunkt burde fortællerknebet benyttes, for hvorfor opstår tvivlen? Hvad er det, der gør, at vores hovedperson kommer i tvivl, så sent i forløbet?
Kan den tvivl tydeliggøres, kan der af udskolingsunge elever sættes ord på dette, er der et litterært stykke arbejde at tage fat i for en dansklærer, men man kommer ikke uden om den samfundsfaglige dominans i denne roman, den er mere et debatindlæg end en tekst til litterær analyse.«

– Download hele den uredigerede anmeldelse som pdf her

Nærværende roman

Trine Møller de Gier er udskolingslærer på Løvvangsskolen i Nørresundby. En skole, hvor 70% af eleverne har anden etnisk baggrund end dansk. Hun starter sin anmeldelse således:

»Skræmmende. Realistisk. Følelseskold. Farligt. Mange ord falder én ind, når man læser Kåre Bluitgens nye ungdomsroman.«

Hun kalder romanen »nærværende« og fortsætter: »Du bliver ført ind i et univers, som for mange er ukendt land. Som læser bliver du i tvivl – er det i virkeligheden sådan det foregår? Et hardcore univers med død, ødelæggelse og ekstremisme.«

Hun mener dog ikke, at romanen bør anvendes i undervisningssammenhæng: »Som læser bør du have et forudgående kendskab til temaet – det er en meget overvældende oplevelse at komme igennem romanen.«

– Download hele den uredigerede anmeldelse som pdf her

Anbefales varmt

Det var altså fire dansklæreres dom over I KAMP FOR KALIFATET. Seminarielektor og Master i børnelitteratur, Søren Fanø, har også anmeldt bogen, og han er anderledes positivt stemt:

»I KAMP FOR KALIFATET anbefales varmt til danskundervisningen i de allerældste klasser i grundskolen og til til de gymnasiale uddannelser. Udover at romanen er danskfagligt spændende at arbejde med, lægger den i allerhøjeste grad op til et samarbejde med fagene religion og samfundsfag.«

– Læs hele anmeldelsen på bogbotten.dk