Portræt: Frøken Sakuras fornemmelse for finurlighed

Foto: Robin Skjoldborg, 2015

PORTRÆT. Vinderen af Gyldendals Børnebogspris har skrevet sig stærkt og sikkert ind i dansk børnelitteratur. Drevet af undren over denne planet, stemninger og følelser. Mød Tina Sakura Bestle.

Af Lonnie Kjer

Hun skulle egentlig have vandret i Umbriens bjerge, men når Gyldendals Børnebogspris uddeles, og man selv er prismodtager, må vandrestøvler og vabler selvfølgelig vente til fordel for prisoverrækkelse, en fornem plads i rækken af tidligere prismodtagere, let forvirring og stor glæde.

“Jeg har stadigvæk ikke helt fattet det. Når man har beskæftiget sig med noget i så mange år, bliver man altså utrolig glad, når nogen anerkender det, man laver,” fortæller en glad og ydmyg prismodtager.

Virkeligheden inspirerer til det magiske

Tina Sakura Bestle bruger ofte en lille bid af virkeligheden som afsæt til sine ikke helt realistiske fortællinger. Det blandes sammen med en fornemmelse eller et billede af en karakter, hun går rundt med indeni. De sælsomme, poetiske fortællinger lever i et univers mellem godt og ondt, lys og mørke, skygger og sprækker. Med ophævede naturlove, særlige kræfter og spiritualitet og temmelig specielle karakterer: Siamesiske detektivtvillinger. En dreng af papir. Og en enøjet kalv i formalin.

De svære liv

Og de finurlige karakterer vokser ud af en undren over, hvordan verden er skruet sammen. Skønheden, grusomheden. Og ud af det, hun selv kalder ‘de svære liv’.

Det er nærmest magisk, at sort på hvidt kan blive til billeder og følelser hos andre mennesker.

tinasakura2“Det er de svære liv, der optager mig. Det er noget med at få en følelse af en særlig karakter og håbe, at andre kan mærke den. Når det lykkes, er det fantastisk. Det er nærmest magisk, at sort på hvidt kan blive til billeder og følelser hos andre mennesker. Jeg sidder jo bare der og skriver i min egen verden.”

Det gør hun så godt, at hun ikke bare løber med Gyldendals Børnebogspris, men også blev indstillet til Kulturministeriets Forfatterpris for børne- og ungdomslitteratur for romanen SKYGGEFUGL og i øvrigt fik Kunstfondens treårige arbejdslegat i foråret.

“Det er helt vildt. Jeg tænkte bare … hvad sker der for alle de appelsiner i min turban i år? Den må være meget stor, den turban,” griner hun.

Forfatterskab med mening

Anerkendelsen er vigtig. At kunne leve af sit forfatterskab endnu vigtigere. Men øverst på listen står ønsket om at ramme sin læser.

“Det er det, der betyder allermest. At mine historier går i hjertet på andre mennesker, og at de kan mærke mine karakterer. Når det så er sagt, er jeg selvfølgelig taknemmelig over at modtage en pris som Gyldendals Børnebogspris. Det er lidt vildt at se listen over tidligere modtagere, som alle er forfattere, jeg i den grad beundrer,” fortæller Sakura, der tydeligt husker de år, hvor tingene gled knap så glat. Med afslag på afslag og momentvise overvejelser om, hvorvidt hun skulle lukke ned for forfatterdrømmene.

Jeg skal skrive.

“Der var da tider, hvor jeg tænkte på, om det gav mening at fortsætte, men jeg havde ikke noget egentligt valg. Jeg skal skrive. At jeg kan leve af det, giver mig en kæmpestor frihed, som jeg faktisk lige skulle vænne mig til. Min hjerne skulle bygge om, og lige nu prøver den at lukke ned i ‘Økonomisk Bekymringscenter’, mens jeg så kan koncentrere mig om det, der giver mening for mig. At skrive.

 


TINA SAKURA BESTLE

  • Tina Sakura Bestle er født i 1975 i Varde.
  • Hun er uddannet cand.mag. i litteraturvidenskab og har gået på Forfatterskolen for Børnelitteratur.
  • Hun debuterede med billedbogen JOK i 2004

Læs mere om Tina Sakura Bestle på hendes egen hjemmeside: sakurabestle.dk