Graphic novel: Langt fra Langbortistan

© Rasmus Bregnhøi. Illustration fra I LOVE YOU DANMARK.

ANMELDELSE. I LOVE YOU DANMARK er grænseoverskridende litteratur og en historie, der insisterer på at blive læst. Om menneskeskæbner, venskaber og Langbortistan.

af Marianne Eskebæk Larsen

En navnløs, uledsaget flygtningedreng på 14 år befinder sig i et dansk asylcenter. Han har lært dansk på sprogskolen og ved at læse Anders And-blade, og derfor kalder han centret for Andebyen og hjemlandet for Langbortistan. Gennem hans dagbog, som udgør fortællingens ramme, hører vi om drengens savn af sin familie, om moderen, han ikke fik sagt farvel til og om hans oplevelser med banditbanden, som terroriserer og torturerer folk.

Andemetafoer og venskaber

En dag kommer en ny pige til centret. Hendes hud er mørk, hun ryger cigaretter, og hun savner sin familie. Drengen bliver øjeblikkeligt forelsket i pigen, som ikke har noget navn. Han er skamfuld over sin egen gryende seksualitet og tiltrækning af pigen. Det afslører teksten ved at gentage og variere andemetaforen i løbet af historien: “Jeg dumme and,” “jeg underlige and” og “jeg onde and.” Desværre også snart en ulykkelig and, for pigen ender med at tage tilbage til sit hjemland.

I asylcentret bor han på værelse med Jamal, som i begyndelsen græder hele tiden, spiser og sover for meget og derfor får piller »tre gange om dagen for at få det lykkeligt«, en forståelig sproglig misforståelse, når nu antidepressiv medicin kaldes for lykkepiller. Jamal er tyk, og i Langbortistan kaster de sten efter tykke drenge, men de to drenge udvikler efterhånden et venskab: “Han er desværre min ven nu, selv om han er tyk.” Det illustreres også ved, at de to drenge kigger på hinanden og smiler fortroligt, mens næverne knyttes kraftfuldt. Jamal hjælper jeg-fortælleren med at genvinde kontakten til pigen over Facebook, og drengen kan igen håbe “tossede ting om fremtiden.”

Genregrænser overskrides

De fiktive dagbogsoptegnelser er skrevet af Kim Fupz Aakeson og tegnet af Rasmus Bregnhøi. To herrer, hvis værker har mange års anciennitet i undervisningslokalet. Knap så etableret er fænomenet grafisk roman til gengæld. Det betegner tegneseriens frigørelse fra faste formater og genrer, som historisk set har været med til at definere tegneseriefortællinger. Set i et børnelitterært perspektiv er I LOVE YOU DANMARK udtryk for en tendens til flere billeder i bøgerne, og at grænserne mellem genrer og formater overskrides.

… grænserne mellem genrer og formater overskrides …

Bogen har et meget varieret sidelayout, og ikke et opslag er ens. Læseren skal derfor hele tiden orientere sig, ikke ulig hovedpersonens vilkår som flygtning. Tegningerne har to billedspor. Flertallet af tegninger, som skildrer hovedpersonen udefra i tredje-persons perspektiv samt drengens egne dagbogsagtige skitser. Alt sammen holdt i sort/hvid med stemningsbærende skraveringer. I dagbogsskitserne er stregen ekspressiv og holdt i en tynd blyantsstreg, mens de øvrige illustrationer vibrerer af tyk, sort tusch. Lydord og talebobler er forbeholdt dagbogsskitserne, og illustrationerne har tekstbokse.

Autentisk forpustelse

Fortællerens sproglige formåen er i sin enkel- og mangelfuldhed morsom og rørende. Der mangler tegnsætning, der er få kommaer og punktummer, og egenavne skrives konsekvent med småt. Det giver fortællingen et skær af autenticitet, men det giver også teksten en særlig rytme. Det opremsende ‘og’ definerer teksten, og som læser bliver man stedvist forpustet: “Så kommer der en ny og hun er en pige og hun er ikke fra mit langbortistan og jeg spørger jacob hvad hun hedder og han siger hendes navn og jeg skriver det ikke i min bog men jeg tænker det.”

Andemetaforik for eleverne

Drengen befinder sig i ungdommens svære zone mellem barn og voksen og også mellem to kulturer. De mange andebyfigurer understreger, hvordan han forsøger at forstå og erobre en ny, kulturel identitet og sin egen forelskelse.
Andemetaforikken er et oplagt sted at starte for eleverne. Referencen er genkendelig og giver mulighed for både en visuel og verbal jagt. Knap så iøjnefaldende er den flerstemmige billedside, og det kan derfor være relevant at se på, hvordan bogen henter inspiration fra både den illustrerede fortælling, billedbogen og tegneserien.

Som en kreativ øvelse kan eleverne selv arbejde med det visuelle dagbogsformat – digitalt eller ved at håndtegne og klippe-klistre. Opgaven kan være at notere ned hver dag i en uge og efterfølgende diskutere i forhold til f.eks. erindringsgenren og/eller den grafiske roman PSST! Man kan også lade eleverne agere detektiver og gennemtrawle teksten for sproglige kiksere. F.eks. har fortælleren svært ved idiomer og metaforer.

I LOVE YOU DANMARK med stort potentiale

I LOVE YOU DANMARK handler om at overskride grænser på det indholdsmæssige og det formale plan. Med daglige rapporter om desperate flygtninge ved Europas grænser er tematikken mere aktuel end nogensinde før. Det kan være svært at forholde sig til nyhedsstrømmens myriader af flygtige menneskeskæbner, og det har I LOVE YOU DANMARK potentialet til at råde bod på.