Ny Fupz-roman: Upoleret socialrealisme

ANMELDELSE. Med PRAGTFULDT, PRAGTFULDT! har Fupz overgået sig selv og skrevet en ungdomsroman, der er en barsk fortælling fra udkantsdanmark, hvor der hersker egne love, og hvor den velsete etik og moral er sat ud af kraft.

af Lisa Gardum Andersen & Maria Louise Bjørn Bjerrum

Her er ikke tale om ungdomslitteratur, der er skrevet skråt nedad. Her er der derimod tale om en vigtig historie, hvor det pædagogiske filter er fjernet. Nogle unge læsere vil møde en virkelighed, de kan genkende fra deres eget eller bekendtes liv, mens andre vil blive konfronteret direkte og kontant med en hverdag, som de slet ikke kan forestille sig og relatere til.

Voldsomt og usentimentalt

PRAGTFULDT, PRAGTFULDT! vil med sikkerhed vække selv de mest ikke-læsende drenges opmærksomhed med sit voldsomme og usentimentale univers. Her er biler, sprut, smøger, knepperi, porno, venskab, familie“sammenhold” og fremmedhad på første parket, og der vil være mulighed for at kunne relatere til Mortens ungdomsliv som ikke boglig teenager.

Som dansklærere vil vi fremhæve Fupz´ raffinerede sproglige niveau, hvor hans skildring bliver stærk af Mortens nøgterne og nærmest blot beskrivende og konstaterende tilgang til tilværelsens voldsomme hændelser. Sammen med dette og den rå humor, der på samme tid gennemsyrer sproget, giver Fupz et troværdigt og et ikke dømmende indblik i den hverdag, som Morten befinder sig i.

Beskrivelserne, den direkte tale og generelle talesprogsprægede tone skaber en scenisk stemning, der inviterer læseren til fortolkning og indlevelse. Romanen søger ikke med ynk, men med indsigt at give et indblik i en ekstrem familiedynamik. Fupz´ eminente evne til at skabe en stemning ved showing not telling kommer til udtryk gennem hele værket.

Der lægges op til et utal af danskfaglige og samfundsrelaterede tematikker, som 9. og 10. klasses elever kan få et stort udbytte af at diskutere og forholde sig til. På den måde rykker romanen ved læseren og giver derved mulighed for, at eleverne erfarer, at læsning kan rykke ved den enkeltes virkelighedsopfattelse. Kort sagt bliver den unge en klogere ung ved at forholde sig til dette enestående værk.

PRAGTFULDT, PRAGTFULDT! har sin absolutte berettigelse i folkeskolens allerældste klasser.

I litteraturundervisningen kan der konkret for eksempel fokuseres på sprog og stil, fremstillingsform og PRAGTFULDT, PRAGTFULDT! kan læses sammen med andre Fupz-værker, hvor en særlig sproglig tone også karakteriserer hovedpersonen og værket, eksempelvis VITELLO-bøgerne. Eller hvor en tematik med familiære tilhørsforhold som omdrejningspunkt også er aktuelt som det eksempelvis ses i billedbogen GORILLAEN DER VILLE VÆRE EN GORILLA. Vokseværk kan også anvendes som tematisk perspektivering.

PRAGTFULDT, PRAGTFULDT! har sin absolutte berettigelse i folkeskolens allerældste klasser. Den vil chokere og lamme, men det er vores overbevisning, at den ikke vil kunne slippes – heller ikke af de normalt ikke-læsende drenge. Med dette blændende værk vil Fupz tale til uendeligt mange unge. Her er ingen finkulturel melankoli – her er rå og upoleret socialrealisme anno 2015. Velkommen og velbekomme.